Motoros tragédia Sirok és Egerbakta között: háromgyerekes apa vesztette életét – Megrázó VIDEÓ a helyszínről
Digitális munkahelyekre digitális kompetenciákkal rendelkező munkavállalókat!
Az, hogy a munkaerőpiac az utóbbi 10-20 évben radikális változáson ment és megy a jövőben is keresztül, szinte minden munkavállaló a saját bőrén tapasztalhatta és tapasztalhatja a mindennapokban. Egy, a korábbi évtizedekben megszerzett tudás ma már elavultnak számít, és az, aki nem tart lépést a gyors változásokkal, előbb-utóbb nem lesz képes versenyképes tudással jelen lenni a munkaerőpiacon. A változásokhoz való alkalmazkodás tehát elengedhetetlen azoknak is, akik diplomájukat évekkel ezelőtt szerezték, ám ugyanilyen fontos, hogy azok a fiatalok, akik kikerülnek az iskolapadokból, szintén versenyképes tudással álljanak ki a munkaerőpiacra. Ennek a tudásnak egyik legalapvetőbb eleme ma a digitális kompetenciák fejlesztése. Ugyan az elv, mely szerint fejleszteni kell a diákok digitális hozzáértését, már évek óta ki van dolgozva, a kérdés csupán az, vajon hogyan sikerül mindezt a gyakorlatba átültetni.
A vállalkozások szerint nem nagyon. Sokan ugyanis arról számolnak be, hogy a hozzájuk érkező fiatal munkavállalók nincsenek birtokában azoknak a digitális ismereteknek, amelyekkel a mai piacon boldogulni tudnának. Emiatt nem képesek betölteni azokat a szakmákat, amelyek az ilyen jellegű tudást igényelnék.
Digitális képességek – mik is azok?
Ugyan a fiatalok körében egyre gyakoribb, hogy az egymással való időtöltés helyett csak egymás mellett töltik az idejüket, hiszen mindegyikük kezében valamilyen okoseszköz lapul, amellyel múlatják az időt. Ennek ellenére a digitális képességeik hiányosak. A digitális kompetencia ugyanis azt jelenti, hogy képesek vagyunk arra, hogy a körülöttünk lévő informatikai eszközöket magas szinten tudjuk kezelni és irányítani. Ezt azonban a gyerekek csupán az informatika tanórák keretében tanulják, ami – valljuk be – digitalizált világunkban (ahol digitális nyomdák, CNC gépek, okoseszközök, stb. vesznek körül bennünket) vajmi kevés. Ma már általánosnak mondható az a tendencia is, hogy mire a fiatalok kikerülnek egy iskolából, az általuk megszerzett tudásanyag pár éven belül elavul, a megszerzett szakmákra nincs szükség, és a legtöbb esetben gépekkel és szoftverekkel helyettesítik a munkavállalókat.
Hogyan tovább?
Az oktatásban mindenképpen kiemelten kellene kezelni a digitális írásképesség kialakítását a fiatalokban, egészen korai iskoláskortól kezdődően. Nem mellőzhető képességek hatékony információkeresés és szűrés, a rugalmas alkalmazkodóképesség, az eszközök használatának, kombinálásának képessége. Ehhez viszont készségszinten kell tudni használni a digitális eszközöket, és ez nem a közösségi média használatát jelenti elsősorban – amire pedig többnyire a fiatalok tudása korlátozódik. Nem csak az informatika óraszámának növelésében lenne a kulcs, hanem abban is, hogy a különböző tudományok tanítása közben is szervesen használják ezeket az eszközöket, akár szemléltetésre, akár házi feladat megoldására. Ehhez természetesen korszerű gépparkra, digitális tananyagokra, a pedagógusok hozzáállásának változására is szükség lenne. A digitális kompetenciák fejlesztésével pedig sokan jól járnának: a munkavállaló, hiszen ezen a területen munkaerőhiány van, a vállalkozó, mert hozzáértő informatikusokat foglalkoztathat, és a gazdaság is, hiszen ez országunkat még innovatívabbá, versenyképesebbé tenné.