2024. november 25., Katalin

Mindenki ügye

Ha Egerből vonatozik Budapestre, végre nem balkáni állapotok fogadják majd – FOTÓK

Úgytudjuk 2019.11.30. 00:00

Felújítják a Keleti pályaudvar egyes részeit. Mintha Nyugat-Európába csöppentünk volna.

 

A kormány kicsivel több mint kétmilliárd forintot csoportosított át a Keleti pályaudvar fejlesztésére. A december 24-én megjelent határozat szerint a kormány "tekintettel a pályaudvarok elsődleges utasfogalmi, csomóponti és városkapu szerepére, valamint épített örökségi jelentőségére, egyetért a pályaudvarok fejlesztésének szükségességével" - írta az Úgytudjuk.

 

Mint kiderült, ezt oly módon kívánják megvalósítani, "hogy a vasúttechnológiai és építészeti rekonstrukció a távlati vasúti fejlesztésekkel összhangban, az utasforgalmi és műemléki szempontokat szem előtt tartva ütemezetten kerüljön előkészítésre és megvalósításra annak érdekében, hogy a  pályaudvarok kulturális, funkcionális és esztétikai egységet alkossanak és elsőként a leginkább leromlott esztétikai állapotú utasforgalmi terek és funkciók megújítására kerüljön sor".

 

A kissé bikkfanyelven megfogalmazott kormányhatározat szerint tehát a kormány rájött, hogy a budapesti fejpályaudvarokon évtizedek óta tapasztalható lelakott, balkáni, kültelki, végtelenül kínos és az országimázs szempontjából leginkább tragikus állapotok tovább nem tarthatóak, főleg annak fényében, hogy a hátizsákos nyugati turista vagy éppen Bécsből már vonattal érkező hivatásforgalom a kelenföldi pályaudvar koszlott, omladozó épülete után másodjára a Keleti- és Nyugati pályaudvar koszlott, omladozó épületét csodálhatja meg.

 

 

Miután a rendszerváltás után egymást követő kormányok magasról tettek még a legminimálisabb fejlesztesi forrás biztosítására is, ezért a MÁV a karbantartások és a forgalom fenntartása érdekében legszükségesebb munkákon kívül még csak nem is gondolhatott átfogó felújításra.

 

Eltekintve tehát néhány kampányjellegű festésen és néhány négyzetméter aszfaltozáson, az elmúlt évtizedekben mindkét fejpályaudvar állapota kritikussá vált, különösen a Nyugatié, ahol a beázás miatt a teljes tetőszerkezetet fel kell újítani, illetve jelentős részben cserélni (és itt is csak azért kezdődhetett meg a munka, mert a tetőszerkezet kritikus állapotba került). 

Mielőtt nagyon örülnénk az egyébként sem túl vaskos összegnek, a kétmilliárd forint több mint felét a Nyugati pályaudvar felújításából vonják el. Íme a látványtervek:

 

 

 

 

 

A pénzből a Keleti pályaudvar metrószintjén új ügyfélcentrumot építenek és jegyautomatákat állítanak fel, emellett mozgólépcsőket és lifteket építenek a pályaudvar felé.

 

Már-már a XXI. század felé nyitást jelenti, hogy új, közforgalmi mosdókat építenek, remények szerint leváltva ezzel a leginkább egy elcsépelt posztapokaliptikus film kötelező kellékeként megjelenő jelenleg használt latrinákat.

Az ígéret szerint a pénzből tehát az aluljárószint és a pénztárak környéke újulhat meg.

 

Arról ugyanakkor továbbra sem tudni semmit, hogy a Keleti pályaudvar évtizedek óta esedékes felújítása mikor kezdődhet meg.

 

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló