Motoros tragédia Sirok és Egerbakta között: háromgyerekes apa vesztette életét – Megrázó VIDEÓ a helyszínről
Többféle fékrendszer létezik az autókban. A dobfék ritkább, így a tárcsafékről érdemes elsősorban beszélni, ha a fékrendszer működéséről szólunk. Az autó rendszeres átvizsgálása és karbantartása során fontos a fékbetéteket megvizsgáltatni, mert az életünk múlhat az állapotán és a minőségén. Nézzük át a legfontosabb tudnivalókat!
A fékbetét a tárcsafékes fékrendszer része. A tárcsafék egy mechanikus fékrendszer, amely egy kerékkel együtt forgó tárcsát használ. Ha megnyomjuk a fékpedált, akkor egy hidraulikus nyomást keltünk a főfékhengerben, ami a fékfolyadék segítségével viszi el a nyomást a féknyereghez. A féknyeregben ülő dugattyúk a hidraulikus nyomásra a féktárcsának préselik a fékbetéteket, ami lelassítja a kocsit. A fékbetétek tehát lényegében azok az alkatrészek, amik effektíve meg tudják állítani a kocsit. Így nem csoda, ha élet-halál kérdése az állapotuk.
Hogyan kell gondozni a fékbetétet?
A fékbetétet gondozni nem kell, az élettartama alatt a kocsin maradhatnak. Ha viszont kisebb repedések, egyenetlenségek keletkeznek a felületén, akkor cserélni kell. A fékbetéteket mindig párban kell cserélni, hogy egyformán tapadjanak, mert ha eltérés van a két oldal között, akkor a kocsi két kerekének lassulása sincs szinkronban. Ez a kocsi feletti irányítás elvesztéséhez és balesethez vezethet.
A fékbetéteket gyakrabban kell cserélni, mint a féktárcsát. Ennek időtartama attól függ, hogy mennyire van igénybe véve a kocsi, milyen forgalomban használjuk és milyen a vezetési stílusunk. Értelemszerűen a gyakori hirtelen fékezések gyorsabban megeszik a fékbetéteket. Ha a minimális 2-3 mm alá kerül a fékbetét vastagsága, mindenképpen cserélni kell.
Hogyan óvjuk a fékbetéteket?
A legfontosabb szabály, hogy kerüljük a durva fékezéseket, bár ez a közlekedés minden szempontjából megszívlelendő tanács. A gyakori satufék elégeti a fékbetéteket, ezért gyorsan cserére szorulnak.