2024. november 25., Katalin

Vélemény

Szándék sem volt az Andornaktálya és Nagytálya között kiirtott fák megmentésére

Csarnó Ákos 2019.11.30. 00:00

Utólag könnyebb magyarázgatni az ügyet, mint előzetesen a felháborodott lakossággal, kerékpárosokkal és természetvédőkkel csatározni.

 

Sajnos a hírekkel ellentétben sokkal durvább fairtást tapasztalhat az, aki megjárja az Andornaktálya és Nagytálya közötti útszakaszt. Hetvennyolc fa sorsa pecsételődött meg. Mint az Egri Ügyek beszámolt róla, a két település között egy kerékpárút fog húzódni és talán jövőre át is fogják adni. Nos, a fák már biztosan nem fogják zavarni a kilátást és a munkagépeket.

 

A körforgalom és Andornaktálya között legalább 17, a körforgalom és Nagytálya közötti szakaszon pedig 61 darab fát vágtak ki, tehát nem 30-at, amiről később beszéltek. Noha egy kerékpárutat szeretnének a helyükre építeni, a látvány és a tudat sokkoló: egy-két méterrel arrébb is meg lehetett volna húzni a nyomvonalat.

 

 

A legnagyobb probléma, hogy ez a fakivágás-fixáció több szempontból is veszélyes. Elsősorban azért, mert senki sem tudott róla, mielőtt megtörtént, az illetékeseken kívül. Ők régi, jó szokás szerint tartották a szájukat és nem szóltak, bízva aban, hogy majd utólag könnyebb lesz magyarázgatni az ügyet, mint előzetesen a felháborodott lakossággal, kerékpárosokkal és természetvédőkkel csatározni. Ezt azért tehették meg, mert a jelenlegi környezetvédelmi eljárások szabályai olyan megengedőek a beruházók és kivitelezők irányában, hogy az egyszerű állampolgárnak szinte esélye sincs információkhoz jutnia arról, ha egy építkezés fakivágással jár. Miközben a kivitelezőnek meg viszket az ujja a motorosfűrész gombján…

 

 

Milyen egyszerű is úgy megcsinálni egy fejlesztést, hogy pont azokat nem kérdezzük meg, akiket érintene. Jó, lehet jönni azzal, hogy volt lakossági fórum, de azt úgy hirdették meg, hogy kevesekhez ért el a híre. És lássuk be, a két érintett önkormányzat nem nagyon hangoskodott a fakivágások terve ellen, holott ha valakik, ők tudhattak a terv legapróbb részleteiről is.

 

És végül, de nem utoljára, ott van a fejlesztés-fanatikusok és a kerékpárosokra mutogatók tömegének kritikája. Merthogy a kerékpárosoknak és a környezetvédőknek semmi sem jó, pedig itt aztán akkora fejlődés van, hogy csuda! Kétségtelen, hogy új és várhatóan szép utat kapnak a kerékpárosok, és ezzel az autósok is jól járnak: a balesetveszély esélye drámaian fog zuhanni, gyorsabban és biztonságosabban haladhatnak az érintett utakon az autóikkal.

 

 

Nos, ehhez képest akkora problémát jelentett volna, hogy ha pár méterrel arrébb tervezzék a nyomvonalat? Nyilván meg kellett volna oldani az út melletti szántóföldek tulajdonosaival a kérdést, de ha van akarat és elszántság, akkor ez nem lehetett volna akadály. Ám az a nagy büdös helyzet, hogy ilyen akarat és szándék egyáltalán nem volt.

 

Van egy jó sztorija, témajavaslata, de félti a névtelenségét?
Küldje el biztonságos csatornánkon, így garantáltan inkognitóban marad!
Köszönjük, ha hozzászól a cikkhez, de kérjük, ezt kulturált formában tegye!

Friss cikkeink a rovatból

Címoldalról ajánljuk

Még egy kis olvasnivaló