Motoros tragédia Sirok és Egerbakta között: háromgyerekes apa vesztette életét – Megrázó VIDEÓ a helyszínről
Ahogy arról már az Egri Ügyek beszámolt, egy csatornafedél melletti betonrész besüppedésére figyelhettek fel a környéken járók nemrég Egerben, a Csokonai Mihály utca végén, amelyet a szakemberek azóta már kezelésbe vettek és rendeződött a helyzet. A probléma nem ezzel a veszélyes kátyúval kezdődött, sokkal inkább az évek óta tartó rendkívüli forgalomnak köszönhető, amit a Csokonai és a Mindszenty utca elvezetni kényszerül. Ezt a két utat nem arra találták ki, hogy ekkora forgalomnak asszisztáljon, az időjárási viszontagságokkal együtt pedig lendületesen romlani kezdett az állapotuk. Ebből az apropóból jártuk körbe a hajdúhegyi városrész forgalmasabb utcáit, rövid idő alatt több problémára figyelhettünk fel.
Maradjon csak meg a hagyományos karakter!
Alapvetően ez a kertvárosi rész Eger egyik legvonzóbb helyszíne lehetne a családosoknak és a nyugalomra vágyóknak, ugyanis a terület többségén családi házak vannak, az északi részen találhatóak csak egyéb lakóházak és társasházak. A környéken rábukkantunk pár elhanyagolt részre és üres házra, de több építkezésre is. Pár lakó – akik már több tíz éve itt élnek – reméli, hogy a Hajdúhegy sokáig megtartja majd a karakterét. Érdekesség, hogy egy korábbi, Komlósi Csaba önkormányzati képviselő által vezetett Városképi és Környezetvédelmi Bizottsági ülésen a tagok éppen egy ilyen folyamatot akadályoztak meg, ugyanis a Tordai utca alján lebontott családi házból négylakásos társasházat akart építeni egy beruházó, de csak kettőre kapott engedélyt.
„Az új szabályozás biztosítsa a belváros hagyományos karakterének, a történeti folytonosságnak, az utcaképek hangulatának megőrzését, felújíthatóságát, a szükséges helyeken a bővíthetőséget, a közhasználatú és a magánhasználatú területek elkülöníthetőségét. A Hajdúhegy területén a kertvárosi karakter megőrzését, a beépítések további sűrűsödésének megakadályozását szolgáló övezeti előírások szükségesek, lehetőség szerint a meglévő HÉSZ (Helyi Építési Szabályzat) szerinti építési övezeti rendszeren belül” – így szól egy idézet egy 2018-as településszerkezeti terv felülvizsgálati anyagából.
Mire ez a nagy sietség, autósok?
Elsőként megnéztük a Csokonai utcán keletkezett kátyút, amelyet kezdetben kevésbé, majd aztán jobban elkerítettek. Az autósoknak nagyobbat kellett kerülniük, sőt még le is kellett lassítaniuk, ennek biztosan örültek a közvetlen szomszédságban lakók. Pár perces otttartózkodásunk alatt voltak olyan sofőrök, akik nem igazán vették figyelembe a sebességkorlátozó táblát, és mivel nem láttak senkit sem szembe jönni abban a pillanatban – legalábbis nem voltak egy frontális ütközés veszélyében –, simán megtartották a nagyobb sebességet és mentek tovább. Szerencsére a gigakátyú a múlté, a napokban rendezték a problémát.
A Csokonai és a Mindszenty utca találkozásánál, amelybe a Kisfaludy utca is torkollik, található egy füvesített járdasziget, amihez nem kapcsolódik egyetlen zebra sem, pedig sokan itt sétálnak le a belváros irányába, pár méterre pedig a Kossuth Zsuzsa Gimnázium és Kollégium, illetve az Egri Tankerületi Központ is itt található. A sok fiatal mellett idősek is gyakran kelnek át a kereszteződésben, bár ők megfontoltabban teszik ezt, tekintve hogy semmi sem akadályozza az autósok forgalmát, vagyis inkább a sebességét. Képünkön a Laktanya délnyugati sarka látható nem túl szép állapotban.
A hegy teteje felé tartva a forgalom már kevésbé volt erős. Többen jelezték, hogy a 7-es busz, amely egyedüliként járja a Hajdúhegyet, egy kicsit más útvonalon jár mostanában. A vízművek a Mikes Kelemen utcát majdnem teljesen felszántotta és több, mint egy hónapja itt dolgoznak a vezetékeken. A Váci Mihály utcáról jövet a busz ebbe az utcába kanyarodik be és így megy le a Garai utcán, majd halad tovább a Csokonain, de most a Mikes Kelemen utcai megálló kimarad, helyette az elég lejtős Ankli József utcán található az átmeneti megálló. Elbeszélgettünk pár lakossal, akik azt mondták, hogy sokkal jobbnak tartják ezt a megállót és ezt az útvonalat, hiszen innen egyből le tudna menni a busz, bár úgy a Csokonai buszmegállója kimaradna, mielőtt még a végállomáson (Baktai út) visszafordulna a hegyre a busz.
Érdekesség, hogy a Váci Mihály utcában két megálló is vanegymáshoz nagyon közel, a lakók szerint feleslegesen. Ötleteltek, ha a busz a Mikesen nem állna meg lefelé, hanem egyből menne a Csokonai utca legelején található társasházakhoz, gyorsabb lenne a járat, mivel visszafelé ugyanúgy feltudja venni az utasokat, a Csokonain és a Mikesen is, mert két megálló található mindkét utcában.
Azok a szegény futóművek...
Az Ankli József utca talán a Hajdúhegy legrosszabb állapotban lévő utcája. Nem csoda, hiszen ez és a Kisfaludy utca a két legjobban megterhelt, lefelé vezető út a hegyről. Az Ankliról elágazó kis utcák mindegyikébe itt mennek fel az autósok és innen kell eljutnunk a Bercsényi utcába is, ahol három emeletes ház található, bődületesen kevés parkolóhellyel és nagyon szűk, az épületegyüttest körülvevő úttal. A házak alján és a házak mellett is található egy régi, illetve egy új garázssor is, de a kocsik így is egymást érik. A problémát nem csak az autók növekvő száma okozhatta, hanem hogy 2009-ben még egy emeletet ráhúztak az épületekre, létrehozva ezzel megannyi lakást és helyi autótulajdonost.
Az Ankli úton mi is átmentünk autóval párszor és elkezdtünk aggódni a futóműért. Amellett, hogy az út szűk és le kell szorítanunk a járművünket a padka mellé, az út szinte dobál, napközben pedig többen parkolnak a szélén, akadályozva a forgalmat. A sebesség kiszámítása sem mindegy, esős vagy havas időben nem érdemes kockáztatni, ez nem az a városrész, ahol a legelső nap leszórják vagy eltakarítják az utakat. Egy Váci Mihály utcai lakos elmondása szerint többször volt olyan alkalom, hogy jégpáncél borította az utat és csak a busz útvonalát sózták, ő ekkor hátrahagyva az autóját, két talpán lecsúszott a városba.
(Ez a lenti úthiba a járvány kezdete óta így van, talán most már kár lenne a pókcsaládok otthonát megzavarni. Kérdeztük a figyelmeztetőtáblát, hogyan élte meg az elmúlt hónapokat, de nem tudta szavakba önteni a tapasztalatait.)
Azt hittük egy pillanatra, hogy a Bekölce felé vezető úton járunk, de ez pedig az Ankli József utca a Hajdúhegyen, amit több ingatlanközvetítő a helyiek Rózsadombjának nevez. Nem a legjobb marketingszöveg, ha erre a képre ránézünk.
Visszaértünk a Csokonai utcára, átsétáltunk a Mindszentyn és ahogy azt az ott élők leírták korábban, pontosan azt tapasztaltuk mi is. A Hatvani temető mellett állandóan parkolnak, motorosok zúzzák a megengedett sebesség többszörösével, autók követik egymást, de azért néha eltelik 20 másodperc úgy, hogy nem jön semmi. Talán ilyenkor tudnak átkelni az idősek, ahogy leszállnak a 7-es buszról a temető mellett. Itt viszonylag rendben van a terep az út kivételével. A temető sarkán bármikor beszakadhat a csatornafedél, félelmetes nézni, ahogy az autósok le sem lassítanak előtte. Ezek mindennapos jelenségek a Csokonai utcában. A lakók biztosra veszik, hogy az iskolakezdés után még rosszabb lesz a helyzet a reggeli és a délutáni csúcsidőben, a sebesség mellett háromszor ekkora forgalomra számítanak.
A Baktai utat senkinek sem kell bemutatni, 2017-ben újították fel, addig borzasztó állapotban volt. Itt már helyközi járatok is előfordulnak, egymást követik a társasházak, szűkösödnek a telkek, nagyobb a mozgolódás. A felújítás idején rendbe tették a csapadék-vízelvezetést, akadálymentesítették a járdákat, új buszmegálló is került az ABC elé. A Baktai út mai napig forgalmas útszakasz, így a lakók is örülnek, hogy kevesebb busz robog arra és a teherforgalmat is kitiltották, javarészt pedig a 40-es sebességkorlátozásra is odafigyelnek, bár ez annak köszönhető, hogy az útszéli parkolás állandó jelenség.
Utoljára elnéztünk a laktanya felé, hiszen többen kampányoltak az épület jövőbeni hasznosíthatóságával. Itt már a Károlyváros szélén vagyunk, de a Laktanya másik oldala a Hajdúhegy része és túl nagy létesítmény ahhoz, hogy ne említsük meg. Az épület jelenleg üres, mert az egri helyőrségben működő 24. Bornemissza Gergely Felderítő Zászlóaljat 2007-ben Debrecenbe helyezték át. Jelenleg az állam tulajdonát képezi.
A helyiek szerint az épület adja magát bérlakások kialakítására, mégis elleneznék, hiszen több autót és nagyobb káoszt vonzana erre a területre, ami amúgy is ettől szenved. Ha ennek tetejébe még parkolók is lennének és több száz autó itt állna meg, az jelentősen átalakítaná a városrész karakterét. Egy kis postának, pár közhivatalnak nagyon örülnének, de volt olyan vélemény is, hogy az Orczy Kert-hez hasonlóan egy nagyobb közparkot lehetne itt létesíteni. Bolt már van elég, igazi parkosított központja a Hajdúhegynek viszont nincs. Volt olyan vélemény, hogy akár a bicikliutat is erre lehetne hozni, összekötni a Szépasszonyvölggyel, amihez csak a Csokonai és a Mindszenty utakat kellene kicsit átgondolni.
A laktanyába nem jutottunk be, de kívülről is elég megtekinteni, hiszen jelenlegi állapotában amúgy is hasonlít a Jurassic Park egyik helyszínéhez. Méteres aljnövényzet és burjánzó gaz színesíti az épületmonstrumot, muzeális szempontból mi kifejezetten értékeltük. A parkolás itt ingyenes, de ne is álmodjunk szabad helyről, reggel ezek már hamar megtelnek.
Tudomásunk szerint a Városgondozás folyamatosan takarítja a vízelvezető csatornákat, itt viszont régóta nem járhattak. Konkrétan a fél méter mély csatornában annyi zöldhulladék van, hogy simán beleléphetünk, észre sem vesszük. Az igaz, hogy nem minden része így néz ki. Néhányan szemetesnek is szeretik használni, ez már csak olaj a tűzre.
Nem tudtunk elmenni amellett, hogy ne vegyük észre a Hatvanasezred és a Csíki Sándor utca végénél található betonpoklot, ami szintén régóta ebben az állapotban van. A helyzetet talán enyhíti, hogy amióta a Tizeshonvéd utcát egyirányúsították, a Csíki Sándorban is csak felfelé vezet az út, azóta kevesebb autó jár erre és közvetlen nem is érintkeznek ezzel a résszel.
Mivel ez már a Károlyváros, utunk itt véget ért. A későbbiekben – ha nem is mindig városrészenként – de próbálunk Eger városáról, környezetéről, közlekedéséről és állapotairól beszámolni hosszabb történetekben úgy, hogy a lakosok is elmondhassák a véleményüket, észrevételeiket. Ha nem is vagyunk szakemberek, de beszélgethetünk lehetőségekről, ötletekről és közösen, a megfelelő szakmai háttérrel és tanulmányokkal talán kisülhetnek jó dolgok is, mielőtt mindenhova parkolókat telepítünk. Oda, ahol normális emberi élet létezhet és a fizikai, vagy éppen a mentális egészségünk is megmaradhat.
Tönkreteszik a Csokonai-Mindszenty utcát és lakóit a száguldozó autósok
Rengeteg személy- és teherautó kerüli el a Hajdúhegy kertvárosi részén az egri dugókat, amivel veszélyeztetik az itt lakók életét. Egy csatornafedél melletti betonrész besüppedésére figyelhettek fel a környéken járók szombat reggel a Csokonai Mihály utca végében.