Motoros tragédia Sirok és Egerbakta között: háromgyerekes apa vesztette életét – Megrázó VIDEÓ a helyszínről
Hosszú kényszerpihenő után újra ülésezik az egri közgyűlés, június 30-án ugyanis tizenöt napirendről tárgyalnak a képviselők. Ha közben valamilyen sürgős indítvány be nem érkezik. Az ülés önmagában is fontos, hiszen a veszélyhelyzet alatt az egyszemélyi – polgármesteri – döntések időszaka után a felelősség visszakerül a közgyűléshez. Azonban nem csak emiatt fontos az ülés, hanem azért is, mert az elmúlt időszakban többször előkerülő gazdasági, önkormányzati vagyoni kérdésekben is tisztább képet kaphatunk.
Mind Mirkóczki Ádám polgármester, mind a képviselők úgy érezhetik, hogy valami nincs rendben, nem volt rendben a veszélyhelyzet alatt, legalább kommunikációs szinten, de a döntések tartalmával is sokak foglalkoztak. Az első három napirendi pont legalábbis erről ad tanúbizonyságot. Elég, ha csak arra a rengetegszer visszatérő panaszra gondolunk, hogy a polgármester nem egyeztet a képviselőkkel, nem tájékoztatja őket nem csak az egrieket érintő kérdésekben, de úgy általában semmiről. Például ilyen ügy a botrányosra sikeredett Almagyar-dombi telekértékesítés, ami egyesek szerint felveti a korrupció kérdését is.
Az első napirend beterjesztője a volt alpolgármester, Mirkóczki Zita. A polgármester a döntéshozatali módszereit bíráló nyilatkozatok után most rendeletileg kapna egy kötelezettséget. Az előterjesztés az önkormányzat Alapokmányát érinti, és kizárólag a veszélyhelyzet idejére lenne hatályos az elképzelés szerint. A lényeg, hogy mivel a veszélyhelyzet idejére kialakított helyi gyakorlat Egerben nincs, szükséges az egrieket széles körben érintő, az Önkormányzat működését és gazdálkodását alapjaiban meghatározó döntések meghozatalát megelőzően polgármesteri és bizottsági konzultációt tartani.
A részletesebb szabályok itt elérhetőek, azonban az előterjesztés nem teljes a tekintetben, hogy egy belső utasításra hagyja a tartalmi megvalósításokat, de hogy ki és milyen utasításról lenne szó, az nem világos. A tervezet a veszélyhelyzet idejére rendelne – az előterjesztésben jogi biztosítékokat tervező – konzultációt, kérdés, hogy mennyire lehet komolyan venni majd a jövőben egy ilyen konzultáció lehetőségét, ha a kikényszeríthetősége csekély.
A polgármester is érzékelte, hogy döntési és azok háttere hagy némi kívánnivalót maga után. Hogy a felelősség, a tájékoztatás vagy a személyes problémák miatt, de az ő előterjesztése is a gazdasági kérdések körül forog. Pontosabban az önkormányzati vagyont érintő, ingatlanértékesítésekről van most szó. A hatályban lévő rendelkezések szerint ugyanis most versenyeztetési eljárásban az ingatlan vételáráról
a) a forgalmi értékbecslés szerint a nettó 25 millió forintot meghaladó forgalmi érték esetén a közgyűlés,
b) a forgalmi értékbecslés szerint nettó 25 millió forintig terjedő forgalmi érték esetén a polgármester dönt.
Az előterjesztés ezt a helyzetet tervezi megváltoztatni oly módon, hogy a versenyeztetési eljárásban értékhatár nélkül visszakerülne a döntés a közgyűlés kezébe. A terv a tekintetben mindenképpen érdekes, hogy korábban – már Mirkóczki polgármestersége ideje alatt – emelte fel a közgyűlés 25 millióra az értékhatárokat.
Szintén az inkriminált versenyeztetési szabályok tarthatatlansága miatt Pápai Ákos képviselő is benyújtott egy módosító előterjesztést. Ezen előterjesztés lényeg, hogy nem teljesen, hanem 1, illetve 10 millió forintos értékhatárok lépnének életbe, valamint eltörölné a polgármesteri közvetlen értékesítéseket is.
Itt észre lehet venni valamilyen játékot: a Pápai-terv hagyna kisebb szabadságot a polgármesternek.
A polgármesteri előterjesztés elsőre gáláns ajánlat a panaszkodóknak, azonban azt is megteheti akár, hogy az adott kérdésekben hetente hív össze közgyűléseket.
Lehet, hogy már most taktikai manőverek sorozatát látjuk a felektől? A fenti három előterjesztésből látszik, hogy a téma forró. A polgármester jól keveri a lapokat vagy a saját és külső ellenzéke tartogat még egy-két ászt az ingujjában? És hogyan reagál minderre a Fidesz?