Motoros tragédia Sirok és Egerbakta között: háromgyerekes apa vesztette életét – Megrázó VIDEÓ a helyszínről
A nyári szezon utolsó közgyűlésén, hétfőn újra Szervezeti és Működési szabályzatot módosít az önkormányzat. Már az előző ülésen is hosszasan vitatták a témát, hiszen állandóan változtatják a városházán üzemelő és különböző feladatokat ellátó csoportok szervezeti felépítését. Bármennyire is távol állnak tőlünk ezek a közigazgatási és önkormányzati szlengek, fontos megértenünk, hogy Eger városának legfontosabb dolgairól itt döntenek – és nem biztos, hogy mindig mindenki tud arról, hogy mi folyik a háttérben.
Súlyosbítja a helyzetet az, hogy ha egy bizonyos rendszerhez – ez esetben stabil szervezeti felépítéshez – nem tudunk alkalmazkodni, akkor üti fel a fejét a káosz, ami a város fejlődésén is meglátszik. Az SZMSZ (Szervezeti és Műkődési szabályzat) virágnyelven annyit tesz, hogy meghatározza bizonyos emberek és csoportok feladatait és hatásköreit, felelőssé teszi mindazon irodavezetőket, amelyeknek csoportjaiban a döntéshozatalok, illetve azok előkészületei megszületnek. Az állandó módosításokkal olyan ez, mintha egy nagyköltségvetésű filmforgatáson a producer azt mondaná az operatőrnek, hogy ő mostantól vág, vagy éppen a vágó kerül az operatőr irányítása alá, holott közük sincs egymáshoz.
Legutóbbi közgyűlésen több képviselő is kifogásolta az SZMSZ változtatását. A stabilitás hiányát és az önkormányzati munka akadályozását hangoztatva voltaképpen mind helytálló vélemény. Vannak olyan ügyek a városban, amelyek prioritást élveznek, ilyen lehet a kultúra és a turizmus, hiszen Eger lényegében ebből él, amellett, hogy pár, nagyobb gyár rengeteg iparűzési adót fizet. Emellett például eltörpül az Informatikai csoport, vagy az Adóiroda, amelyek szintén lényegesek, csak éppen a legtöbb polgár nem sokat lát vagy érez a működéséből.
Az egész szervezeti felépítésből kiemelnénk a Kabinet Irodát, amely a jelenlegi SZMSZ szerint a legtöbb és a legfontosabb városi ügyeket és feladatokat intézi. Ezt nevezhetnénk Polgármesteri Irodának is, ugyanis közvetlenül a polgármester alá tartozik. (Ha valaki alaposabban átolvasná, akkor a mostani módosítás előterjesztésében itt megteheti, a 4. számú melléklet 38. oldalán kezdődik a Kabinet Iroda feladatainak részletezése.)
Címszavakban összefoglalva: ez az iroda felelős az alpolgármesterek munkájáért, a nemzetközi kapcsolatokkal és európai uniós ügyekkel összefüggő feladatok ellátásáért, a marketing ágazattal kapcsolatos feladatokért, az Integrált Településfejlesztési Stratégia projektjeinek végrehajtásáért, a kulturális és idegenforgalmi szakmai feladatokért, sajtóreferensi feladatokért, sporttal kapcsolatos feladatokért, a pályázati projektek (mint pl. a Modern Városok Programja), ifjúságpolitikával kapcsolatos feladatokért, a köznevelési ágazathoz kapcsolódó feladatokért (leginkább a városi óvodákért), városkártyával kapcsolatos feladatokért, civil szervezetekkel kapcsolatos feladatokért, szociális ágazathoz köthető szakmai feladatokért és a közvetlen városi intézményekkel kapcsolatos teendőkért.
Így nézett ki az előző ciklusban is a Kabinet (Polgármesteri) Iroda, annyi különbséggel, hogy ez mindig is átmeneti állapot volt Habis László regnálása alatt, ugyanis létezett egy Humán Szolgáltatási Iroda, amiben a kultúra, turizmus, szociális ügyek és társai beletartoztak, megosztva a terhet az irodák között. Most Spisák György irodavezető alá tartozik az összes feladat. Ebben az irodában 17 referens dolgozik, őket vezeti Spisák, felette csak a polgármester diszponál.
Fotó: mindenamieger.blogspot.com
Spisák György leginkább onnan lehet ismerős, hogy Tiszafüreden az ellenzék közös polgármesterjelöltjeként indult az októberi választásokon, amit végül nem nyert meg. Ezt előzte meg 2019 nyarán az a bizonyos hangfelvétel, ami bejárta az országos sajtókat is. Spisák György jelenleg is a tiszafüredi képviselő-testület tagja, a Facebook-profilja szerint is aktívan politizál a Márky-Zay-féle Mindenki Magyarországa Mozgalom színeiben és állandó pereskedésben áll a tiszafüredi önkormányzattal. Bármelyik oldalon lévő politikusról is van szó, ahhoz hozzászoktunk, hogy előszeretettel halmoznak állásokat, más településen képviselői, helyi biztosi vagy tanácsnoki pozíciókat, amiket mi nem akarunk firtatni egyelőre, hogy minden esetben van-e rá szükség vagy sem.
Egy biztos, az egri közélet nem kíván még több cirkuszt, így ebben a tekintetben talán a Fidesz és a többségben lévő Egységben A Városért frakciótagjainak nyugtalansága is jogos, főleg ha ezen sokrétű, rendkívüli szakmaiságot igénylő feladatok egy kézben összpontosulnak.
Mirkóczki Zita képviselő asszony a július 30-i közgyűlésen kérte, hogy ha mód lesz rá a jövőben, Egert meghatározó területei, mint a kultúra és a turizmus egy külön csoportban vagy irodában működjenek. Nem hiába, Mirkóczki Zita volt pár hónappal ezelőtt a kultúráért felelős alpolgármester (amibe beletartozik a sport, a turizmus és a szociális ügyek is), aztán ebből lett munkaügyi per, helyét Farkas Attila vette át, így esett ki az egyetlen nő a városvezetésből. A felvetést Dr. Pápai Ákos, a Mi Hazánk Mozgalom képviselője és Kovács Cs. Tamás, a Fidesz képviselője is erőteljesen támogatta. Ha a járvány utáni helyzetet, a gazdaságunkat és Eger elsőszámú bevételforrásait nézzük, akkor igazán kellene az összefogás és itt jön a lényeg: teljesen mindegy, hogy milyen színekben, ugyanis vagy mindenkinek jó vagy mindenkinek rossz.
Mirkóczki Ádám polgármester új SZMSZ-módosításának előterjesztésében kettéválik a Gazdasági és a Vagyongazdálkodási Iroda, előbbiben pedig két csoport is létrejönne költségvetési, illetve pénzügyi néven. A jövőben közelebb kerülnének a bizottsági ülések a közgyűlés időpontjához, ami azt jelentheti, hogy minden ülés egy héten történne. Továbbá a Városüzemeltetési Irodában egy külön főépítészi csoport jönne létre, Eger legújabb főépítésze ugyanis négy órában bejelentve dolgozik a városért.
A korábban mindegyik oldal által képviselt, illetve támogatott ötlet – amely szerint külön kellene választani a kultúra és a turizmus ügyeit – végül kap egy hatalmas pofont, ha tovább olvassuk az előterjesztés d) pontját:
A Jegyzői Irodán és a Kabinet Irodán belül önálló csoportok alakítása nem indokolt.
Spisák Györgyre és az irodájában dolgozó referenseire tehát hatalmas teher hárul.
Spisák amúgy gyakran vált munkahelyet, jegyző is volt Tiszafüreden, onnan jogtalanul eltávolították, így került Kömlőre, ahol a Tiszanánai Közös Önkormányzati Hivatal kömlői kirendeltségvezetője volt. 2016-ban osztották a megyei közgyűlések hatáskörébe tartozó Terület- és Településfejlesztési Operatív Programok pályázati pénzeit, ezért a két Heves megyei község önkormányzata már fejlesztési forrásoktól esett volna el a személye miatt, így távozott a hivataltól. 2017-ben Túró Tamás, Kömlő polgármestere felkérte, hogy legyen a polgármesteri irodavezető, amit el is vállalt. Spisák elmondása szerint itt úgy váltak meg tőle, hogy politikai nyomásra aljegyzővé minősítették a munkakörét, így megint összeférhetetlenség alakult ki a tiszafüredi képviselőségével. Tanulmányait a sárospataki Tanítóképzőn, utána pedig az Államigazgatási Főiskolán végezte, amely 1999-ig viselte ezt a nevet, ma ez a Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
Dr. Andráskó Dénes volt egri jegyző lemondásával gyakorlatilag nem maradt ember, aki a mindennapi operatív feladatokat végrehajtaná, ehhez most Spisák áll a legközelebb és ilyen irodavezetői, vagy akármilyen vezetői pozícióban lévő köztisztviselőnek közigazgatási szakvizsgával kell rendelkeznie. A főiskola elvégzése csak alapvizsgát jelent és ugyanúgy, mint például az ügyvédeknél, a köztisztviselőknek vezetői kinevezéshez szakvizsgát kell letenniük. Hogy az egri Kabinet Iroda vezetője rendelkezik-e ilyen szakvizsgával, azt nem tudjuk, mindenesetre június óta mindegyik bizottsági ülésen rendszeresen részt vesz és figyeli a bizottsági tagok munkáját, így valószínűsíthető, hogy kontrollt gyakorol, vagy legalábbis próbál számontartani minden önkormányzati tevékenységet, ami a törvények szerint igazából a jegyző feladata.