Motoros tragédia Sirok és Egerbakta között: háromgyerekes apa vesztette életét – Megrázó VIDEÓ a helyszínről
Így múlik el a világ dicsősége: mióta a Gripenek uralják a magyar légteret, az egykor szebb napokat látott, legendás MiG-29-es vadászgépek magányosan árválkodnak a kecskeméti katonai repülőtér betonján – írja a Blikk.
A lap úgy tudja, Irak nemrég 7,5 milliárd forintot adott volna a kecskeméti vadászrepülő-flottáért, még az orosz állam is rábólintott az üzletre, mint a fegyver egykori gyártója. Irak – hogy szándéka komolyságát jelezze – az összeg jó részét letétbe helyezte egy lengyel bankba, ám az üzlet mégis befuccsolt.
Most a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. mindössze 2,8 milliárd forintos indulóáron megpróbálta elárverezni a 19 vadászgépet.
Egyetlen licitáló sem akadt rájuk.
Sajnos, a leállítás során nem végezték el a vadászrepülők konzerválását, így azok ma a kukába valók
– vélte Papp Csaba, a Borsodi Általános Gépgyár Kft. ügyvezetője és tulajdonosa. Ő az az üzletember, aki az orosz állammal kötött szerződése alapján Közép-Európában rendelkezett a MiG-29-esek továbbértékesítési jogaival.
A MiG-ek az államadósság fejében Magyarországra kerültek, az értékük 2,5 milliárd dollár (727,1 milliárd forint) volt. A hajtómű felújítása 4000 üzemóra elérése után lett volna esedékes, de amikor végleg leparkolták őket a betonra, a legtöbbet használt vadászgép is csak 1756 üzemórát repült. De akadt olyan is, ami csupán 156 órát töltött a levegőben.
Azaz az egykoron csúcstechnikának számító vadászgépek még szinte újak voltak, amikor leparkolták és magukra hagyták őket.
Papp Csaba szerint a leállított flotta felújításának költségét az izraeliek – gépenként 6,5 millió dollárért (1,8 milliárd forint) – finanszírozták volna.
De volt szerződésünk Horvátországgal és Izraellel is, illetve tárgyalásban álltunk Lengyelországgal és Szlovákiával. Egy vagyont dobtunk ki az ablakon azzal, hogy a horvátok hiába vártak a vadászgépeinkre, hiszen ők évi több száz millió forintért lízingelték volna őket. Csak a lengyelek kilenc alkalommal kérték, hogy adjuk el nekik a hajtóműveket, de ez az üzlet is meghiúsult. Hogy ennek mi az oka? A politika volt az egyik.
– mondta a lapnak Papp.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV ZRt.) által üzemeltetett Elektronikus Aukciós Rendszeren 2019. július 16-án 19 repülőgép hajtóművekkel, 20 darab hajtómű és 293 tartozék, rakéták kerültek meghirdetésre kevesebb mint 3 milliárd forint kikiáltási áron, de az árverés érvényes ajánlat hiányában eredménytelenül zárult.